Ako sa taktne stať šéfovým kamarátom

séf a zamestnanecV mnohých firmách a inštitúciách sa dnes nielen spoločne pracuje, ale tiež spoločne niekam vysúva utužovať kolektív. Cudzie slová ako teambuilding či outdoor training sa u nás pomaly udomácňujú.

Nejde v podstate o nič iné, ako že šéfovia chcú svojim ľuďom poskytnúť trochu pekného prostredia, dobré jedlo a pitie, školenie alebo tréning atraktívnou formou so zložkou zábavy.

Chytrý zamestnanec, dobrý hospodár sa svojím časom, dokáže situáciu užitočne využiť a ušetrí si tak zdĺhavú administratívu v čase, keď už zase všetci zarezávajú na svojich pracoviskách.

Za akých okolností ušetríte najviac času v bežných pracovných administratívnych záležitostiach? Kedy vám ten či onen kolega splní pracovné priania alebo požiadavku najrýchlejšie, najpresnejšie, s minimom vynaložených mailov, telefonátov, osobných rokovaní?

No predsa vtedy, keď je váš kamarát, keď je vám priateľsky naklonený.

Kamarátstvo a priateľské známosti na správnych miestach sú jedným z dôležitých nástrojov úspešného time manažmentu. A práve na výjazdovom zasadnutí na horách alebo na športovom víkende je možné nadväzovať a rozvíjať.

Práca až na koniec
Na horskej chate sa dostanete do osobného styku aj s veľa vysoko postavených manažérov tak bezprostredne a na tak dlho, že v pracovných dňoch si o tom môžete nechať len zdať. Šéfovia sú navyše uvoľnení, priateľsky naladení, prístupnejší.

Pozor: vyhýbajte sa riešiť rovno pracovné záležitosti.

Hrozí, že nadriadených a kolegov otrávime, pretože aj oni si chcú užiť pokoja.

Konverzujte na odpočinkové témy, ako je napríklad výborné jedlo, počasie a krásny výhľad.

Svojím konaním vysielate signál: Ja som tu preto, aby som neotravoval s pracovnými problémami. Aby som bol príjemný spoločník. Aby som vyvolal dojem – to je super človek, s tým sa určite v bežných dňoch dobre pracuje.

Až na samý záver takejto milej, dlhej konverzácie, až ku koncu celej akcie smiete spriatelenému kolegovi, šéfovi alebo šéfom pošuškať: „Viete, potreboval by som po návrate s vami vyriešiť to a to, teraz som s tým naozaj nechcel zaťažovať a rušiť odpočinkovú atmosféru. “

Aká bude odpoveď? Na deväťdesiat deväť percent niečo v zmysle: „Iste, stavte sa, rád sa s vami na to hneď pozriem; keby vám moja asistentka tvrdila, že nemám čas, tak jej povedzte, že som vám tu osobne dal pre túto záležitosť najvyššiu prioritu.“

Na úvod tej prioritnej pracovnej schôdzky iste môžete ešte minútku pripomenúť skvelé nepracovné zážitky z výjazdu a potom už riešite. Efektívne, časovo úsporne, ústretovo a hladko.

Veľmi sa nesnažte
Zapamätajte si, že čím menej sa budete snažiť, tým lepšie. Nemá zmysel na nadriadeného rýchlo hovoriť, striedať jednu tému za druhou a usilovne sa snažiť ho „baviť“.

Jednoduchšie a účinnejšie je naštartovať hovor nejakou veľmi otvorenou, veľmi všeobecnou otázkou  a potom už len počúvať. Prikyvujte, opakujete frázy šéfa svojimi slovami, smerujte ho k hovoru presne tam, kde sám chce ventilovať svoje pocity.

Zasvätené nadšené mlčanie – to je tá hlavná zbraň motivačnej komunikácie a následného time managementu. A že to všetci viete perfektne, to sa stavím.

Nebojte sa, že všetky predchádzajúce rady vás nabádajú na hnusnú manipuláciu, nie je to pravda. Tvrdia to len hrsť závistlivcov, ktorí nevedia pôsobiť na ľudí okolo seba.

Každú svoju komunikáciu druhých ľudí ovplyvňujeme. Manipulácia je to len vtedy, keď konverzácia slúži nemravným cieľom.

Keď je cieľ dobrý, priateľský, ušľachtilý, nazýva sa takéto ovplyvňovanie pozitívnym slovom motivácia.

ZDROJ: www.ona.idnes.cz