Výber reštaurácie a príprava
Hostiteľ by mal vybrať vhodnú reštauráciu, podľa vkusu hosťa.
Na pracovný obed je nutné vybrať reštauráciu, v ktorej budeme mať istotu, že budeme mať pokoj na pracovný rozhovor.
Ak hosť uprednostňuje pivo pred vínom, vyberieme dobrú pivársku reštauráciu. Naopak ak má rád víno, zvolíme napríklad taliansku reštauráciu.
Aby sme mali istotu, že sme vybrali správnu reštauráciu, navštívime reštauráciu ešte pred návštevou s klientom. Všímame si jedálny lístok, vínnu kartu, čistotu, atmosféru, toalety, pozornosť obsluhy, či majú papierové alebo látkové obrúsky, výber jedál, či môžete platiť kartou a či budete mať dostatok súkromia.
Dobrá reštaurácia neponúka veľa jedál a ponúka menšie porcie. Jedálny lístok s päťdesiatimi jedlami nebudí veľkú dôveru, pretože ani ten najlepší kuchár päť hviezdičkovej reštaurácie nedokáže pripraviť všetky jedlá v rovnakej kvalite. Dnes sa kladie dôraz na pestrosť a väčšie množstvo chodov pred preplneným tanierom jedla.
Stôl si vopred zarezervujeme.
Pozvanie by malo byť tak zdôraznené, aby bolo úplne jasné kto je hosť a kto hostiteľ. Hostiteľ pozýva, vyberá reštauráciu, príde asi o pätnásť minút skôr na stretnutie a čaká hosťa, jedná s obsluhou a zaplatí účet.
Hostiteľ upovedomí personál, že čaká hosťa, personál ho po príchode uvedie k stolu hostiteľa, aby hosť neblúdil po reštaurácii bez povšimnutia.
Ak vieme, že budeme meškať, oznámime to hosťovi a požiadame ho, aby prišiel aj on neskôr.
Business lunch – pracovný obed dohadujeme aspoň týždeň vopred. V deň stretnutia, hneď ráno, sa uistíme a vzájomne potvrdíme že stretnutie platí.
Výhody z pracovného obedu sú jasné – ak zaplatíte, hosť vám ostane psychologicky zaviazaný, nemôže na vás v reštaurácii kričať a hádať sa s vami tak, ako v súkromí.
Chybou na pracovnom obede, by bola nepretržitá debata o pracovnej téme. Keď nám naservírujú jedlo, ukončíme pracovnú tému. K téme sa vrátime až po hlavnom chode.
Hosťa nechajme rozprávať, pýtajme sa ho, aby odpovedal. Je známe že lepší pocit zo stretnutia má ten, kto viac rozprával.
Stolovanie ukončuje hostiteľ, ale sleduje záujem hosťa, jeho časové možnosti a vyčerpanie tém.
Z pracovného obeda, by sme nemali vidieť len výsledok jednania, ale aj dobrý pocit a dojem, ktorý zanecháme na svojom partnerovi.
Účet platíme radšej v úzadí, aby hosť nemal pocit, že mu dávame najavo koľko obed stál. Môžeme sa ospravedlniť a cestou na toaletu, nenápadne vyrovnáme účet.
Hosť by sa nikdy nemal zaujímať o výšku účtu, ani sa ponúkať, že sa bude na podieľať pri platení.
Aké oblečenie na pracovný obed
Obliekame sa podľa toho, kde sa obed bude konať.
Do luxusnej reštaurácie si obliekame šedý oblek s jednoradovým zapínaním a kravatu. Košeľa môže by aj vzorovaná. Samozrejmosťou sú šnurovacie topánky.
Pri neformálnom obede, kravatu vynecháme. Najlepšie je sa vopred dohodnúť.
Pre ženu je vhodný kostým alebo krátke šaty, lodičky a pančuchy. Sako kostýmu si žena môže dať na rozdiel od muža, kedykoľvek dole. Muž si dáva sako dole až keď to zvolí žena, alebo hlavný hosť.
V najlepších reštauráciách nie je bežné si odkladať sako. Prípustné je to len v reštauráciách strednej kategórie. Ak obedujú dvaja muži von, môžu si dať dole obleky, ale len pod podmienkou že majú košele s dlhými rukávmi.
Neprípustné je rozopnúť si gombík košele pri krku a uvoľniť so uzol kravaty. Ak si to počasie vyžaduje, odložíme kravatu a až potom môžeme byť v košeli s rozopnutým gombíkom.