Darčeky predstavujú efektívny spôsob, ako posilňovať vzťahy so zákazníkmi. Je však potrebné dodržiavať určité pravidlá, aby ste zákazníkov naopak neodradili.
Prvým pravidlom je nespoliehať na to, že darčeky pomôžu vzťah so zákazníkom vytvoriť. Naopak by ste ich mali používať až na prehĺbenie vzťahov, ktoré už existujú a fungujú. Príliš skorý darček môže pôsobiť podozrivo alebo aj zúfalo (podobne ako veľká kytica kvetov na schôdzke naslepo).
Pozor na drahé darčeky
Aj keď darčeky budete dávať len zákazníkom, s ktorými máte bližší vzťah, nikdy nedávajte príliš drahé darčeky. Mohlo by to vyzerať ako úplatok. Pamätajte si, že chcete ukázať svoj záujem, nie vzbudzovať v zákazníkoch pocit, že sú povinní u vás nakúpiť.
Darček by mal vždy byť osobný
Čím viac bude váš darček zodpovedať osobným záujmom zákazníka, tým viac ho ocenia. Vyhýbajte sa darčekom vo forme propagačných predmetov.
Dodržujte etické pravidlá – neponúkajte napríklad darčeky žurnalistom, ktorí ich nemôžu prijímať. Uvedomte si tiež, že pravidlá sa môžu meniť v závislosti od regiónu, v ktorom sa pohybujete.
Napríklad v Číne alebo v Rusku je darček pri obchodných rokovaniach samozrejmosťou a vynechanie darčeka je považované za hrubý prečin.
Zdroj: HR News