Na konci osemnásteho a začiatku devätnásteho storočia sa anglické panstvo začalo zamýšľať nad tým, že keď už stojí pri vzniku takých významných historických udalostí, ako je napr. priemyselná revolúcia, patrilo by sa pri tom aj dobre vyzerať.
Príkladom dobre oblečeného muža v tom čase bol istý Beau Brummell. Tento londýnsky „trendsetter“ bol patrónom súkromných krajčírov a nepriamo dal život legendárnej londýnskej uličke Savile Row. Tá je dnes vo svete vnímaná ako synonymum „vysokého krajčírstva na mieru“ a nazýva sa aj „zlatou míľou krajčírstva“.
Obleky svetoznámych, aj keď miniatúrnych krajčírskych domov ako Norton & Sons, Gieves & Hawkes alebo Henry Poole & Co si tu dávajú šiť biznismeni z celého sveta. Na tejto kratučkej uličke môžete naraziť aj na princa Charlesa alebo Juda Lawa a v minulosti si tu obleky dával šiť aj sám Winston Churchill.
Viac ako 200-ročná tradícia teda potvrdzuje, že luxusné šitie pánskych oblekov na mieru nie je žiadna novinka. Teda aspoň nie v Londýne. V talianskom Miláne túto filozofiu potiahli ešte ďalej a začali vytvárať tzv. image houses, kde vám oblek nielen ušijú, ale vytvoria vám kompletný imidž. Na Slovensku sme však o niečom takom mohli dlho len snívať.
MILÁNSKY ŠARM V ULICIACH BRATISLAVY
Málokto však vie, že niečo podobné už funguje aj u nás. Aj keď väčšine z nás hneď príde na um Ozeta a iné podniky, ktoré šili pánske obleky na mieru, my tu hovoríme o skutočnom „image house“, ktorý sa smelo môže porovnávať s tými milánskymi. S takýmto nápadom prišli pred siedmimi rokmi manželia Lisovci, ktorí založili firmu Marco Mirelli:
„Chceli sme postaviť firmu na vlastných kritériách kvality a vyrovnať sa kvalite Savile Row v Londýne alebo Milánu. Máme určitú víziu, za ktorou po celý čas ideme. Používame len špičkové materiály z Talianska, Belgicka a Anglicka. Je to neuveriteľne náročné, ale snažíme sa o to, aby ľudia boli šťastní, že takéto niečo vôbec na Slovensku existuje. Snažíme sa vniesť talianske tvary do slovenských ulíc,“ hovorí vyštudovaný právnik a spoluzakladateľ firmy Marek Liso. Jeho manželka Miriam Lisová Marcineková študovala módne návrhárstvo a obdivaja sú vyškolení imidž konzultanti.
ŠIJEME ĽUĎOM SEBAVEDOMIE
Pri svojej práci museli naraziť na množstvo problémov. Jedným z nich je aj slovenská mentalita:
„Veľa ľudí si ešte neuvedomuje, že oblečením komunikuje so svojím okolím. Slováci sa ešte nevedia dostatočne odprezentovať a myslia si, že imidž nie je dôležitý, a to ich veľmi oslabuje. Často nosia neforemné obleky a vyzerajú o 20 kíl ťažší. My sme preto vytvorili image house, lebo chceme stierať hranice medzi kvalitou oblečenia Slovákov a ľudí napríklad z Talianska alebo Anglicka,“ hovorí Lisová. „My ľuďom zmenou alebo doladením imidžu dodávame sebavedomie. A na základe toho sa potom stávajú úspešnejšími. Je to, samozrejme, dlhší proces, ale funguje to.“
Ak si však myslíte, že vytvorením „nového imidžu“, ušitím a odovzdaním nového obleku sa vaša spolupráca končí, mýlite sa. Takáto firma vám dokáže vytvoriť kompletný šatník, a nielen to. Klient nám môže kedykoľvek zavolať, povedať, na akú akciu ide a spýtať sa, čo si má obliecť. My vieme, čo má v šatníku, a preto mu vieme poradiť. Preto sme „imidž konzultanti“, lebo sme k dispozícii stále. Fungujeme ako privátni bankári, kde je všetko založené na osobných vzťahoch,“ dodáva Liso.
AKO TO FUNGUJE
Keď navštívite salón prvýkrát, urobia s vami najprv vstupný rozhovor, na základe ktorého vám vytvoria tzv. imidž kartu, kde zohľadnia váš zovňajšok, ale aj profesiu, prípadne záľuby. Nasledujú klasické krajčírske záležitosti, ako merania a výber materiálu.
V salóne Marco Mirelli sa však špecializujú aj na farebnú typológiu: „Osobné farby sa určujú podľa farby pleti, očí a vlasov. Vyberú sa také, pri ktorých klient vynikne ako osobnosť. Niektoré farby urobia človeka zvädnutým a niektoré vás vyslovene rozžiaria.
My sa snažíme obleky navrhovať tak, aby farba lichotila pleti, očiam a aby človek pôsobil príjemne na ľudí. Farebnú typológiu využívame aj pri výbere doplnkov ako košeľa, kravata alebo topánky,“ hovorí Lisová.
Oblečieme vás tu kompletne od manžetových gombíkov až po topánky. Napriek neuveriteľne vysokým nákladom sme sem chceli priniesť tú najvyššiu kvalitu. Máme ručne šité hodvábne kravaty, ktoré nám vedia vyrobiť v akýchkoľvek dĺžkach. Topánky sú ručne robené v Taliansku a nemá ich nikto na Slovensku. Patria k najlepším na svete,“ dodáva Liso.
LUXUSNÉ OBLEČENIE AKO ŽIVOTNÝ ŠTÝL
Odborníčky, ako je Miriam Lisová, sme sa pýtali, aké je najväčšie faux pas, ktorého sa dopúšťajú slovenskí muži: „Najväčším faux pas je, ak niekto príde na akciu nevhodne oblečený a chce na seba pútať pozornosť.
Napríklad sa stane, že na pozvánke je napísané ,black tie‘ a niektorí ľudia prídu v rifliach a saku. To je prejav nevkusu. Človek má prísť vhodne oblečený a nepútať na seba pozornosť, práve to dokazuje, že tomu rozumie.
Tým, ako sa oblečiete, ukazujete, ako si ctíte hostiteľa.“ Hlavným úskalím je podľa nej aj odlišné vnímanie luxusu slovenského spotrebiteľa: „Slovenský klient vníma luxus cez krásny dom, nové auto, prípadne exotickú dovolenku. Ľudia si zatiaľ neuvedomujú, že byť kvalitne a dobre oblečený je súčasťou luxusného životného štýlu.
Aj vysoko postavení ľudia to berú tak, že idem na stretnutie, oni potrebujú mňa, tak načo sa budem obliekať. Malo by sa to skôr otočiť, ja som úspešný, takýto je môj životný štýl a toto patrí k tomu. Neuvedomujú si, že kvalitne sa obliecť je pre nich investícia.
Na druhej strane však priznáva, že ak človek oblečením len niečo zakrýva, tiež to vyjde na povrch:
„Oblečenie s nami musí korešpondovať. Štýl je o tom, že ste stále rovnako dobre oblečený a cítite sa v tom dobre. Ten štýl sa vytvára v symbióze s vašou povahou. Ťažko sa človek zžije s vecami, ktoré mu boli zvonku nanútené a hovorí si, že to musí nosiť, lebo mu to niekto povedal. My nerobíme veci preto, aby to klient zaplatil a potom mu to stálo v skrini, ale aby to aj naozaj nosil a cítil sa v tom dobre. A to je naším cieľom.“
Zdroj: www.marcomirelli.sk