Etiketa v doprave

POZORSo spoločenskou etiketou sa stretávame naozaj všade. Dokonca aj za volantom. Možno sa zdá, že etiketa je silné slovo k tejto téme, preto ju môžeme nahradiť výrazom ako tolerancia, zdvorilosť alebo ohľaduplnosť.

Parkovanie

Ruku na srdce, koľkí z nás parkujú naozaj bezohľadne. Koľko krát sa nám stane, že zaparkujeme tak, že blokuje dve parkovacie miesta? Osobne som videl vodiča, ktorý dokázal svojím autom zablokovať až štyri parkovacie miesta. Niektorí dokonca parkujú pred nákupnými centrami úplne mimo označených parkovacích miest. Len tak niekde. Trebárs aj v uličke parkovacích miest.

Aj keď parkujeme na vyznačených miestach, je potrebné brať ohľad na susediace vozidlo z naším. Parkujte ohľaduplne tak, aby majiteľ susediaceho vozidla mohol bez akrobatických kúskov nastúpiť do vozidla.

Pri vystupovaní a nastupovaní do vozidla, buďte opatrní aby ste nepoškodili dverami susediace vozidlo. Ani vám by sa nepáčilo, ak by vám niekto bezohľadne obúchal lak auta.

Ďalším arogantným počinom je parkovanie na miestach vyhradených pre invalidov, miestach vyhradených pre šoféra s deťmi a miestach s parkovacou rezerváciou. Možno si poviete že si len odskočíte niečo vybaviť či kúpiť, ale tieto miesta sú vyhradené respektíve rezervované pre ľudí, ktorí potrebujú zaparkovať ihneď. Invalid preto, lebo niektorí môžu použiť jedine takéto vyhradené miesto aby mohli pohodlne vystúpiť aj nastúpiť. Šofér z deťmi potrebuje tak isto mať priestor pri vozidla aby mohol naložiť a vyložiť dieťa z vozidla. No a tí, ktorí majú miesto rezervované si ho museli zaplatiť. Možno si poviete, že každý kto má takéto rezervované parkovacie miesto musí byť zbohatlík a jednoducho nevie čo s peniazmi, ale je veľa takých, ktorí sa vracajú z práce neskoro, a večer by radi pohodlne zaparkovali a čas je pre nich na prvom mieste.

Ďalších parkovacích expertov môžeme nájsť na chodníkoch, v zákrutách, pred výjazdoch z dvora alebo priamo na križovatke. Ale to je už téma pre políciu.

Záver: To čo by vadilo nám, nerobme ani my iným.

Plynulosť premávky

Áno aj tu môžete ukázať svoju veľkorysosť, ohľaduplnosť a zdvorilosť. Pri výjazdoch na diaľnicu sa snažme uľahčiť výjazd vozidlu, ktoré sa chce zaradiť do nášho pruhu. Na diaľnici sa môžeme preradiť do ľavého jazdného pruhu, alebo znížiť rýchlosť. Samozrejme tak aby ste neohrozovali ostatných účastníkov premávky. Presúvaním sa do ľavého pruhu ak už tam je iné vozidlo a tiež prudko nebrzdiť aby sme neohrozili vozidlo za nami.

Kruhový objazd

Kruhový objazd bol vymyslený na to, aby sa vozidlá mohli plynule dostať cez križovatku ciest. Niekto si povie, že preletieť veľkou rýchlosťou cez kruhový objazd je to najlepšie pre plynulú dopravu. Nie, práve naopak. Na kruhovom objazde je ohľaduplné, ak sa nelepíme na vozidlo pred nami, ale necháme dostatočný a bezpečný odstup, aby sa prípadné vozidlo, ktoré sa chce zaradiť z vedľajšej cesty mohlo pokiaľ možno plynule zaradiť na kruhový objazd. Na kruhovom objazde však nikdy nezastavujte so zámienkou, že púšťate vozidlo z vedľajšej cesty. Týmto činom určite dopravu len zbrzdíte. Veľmi zdvorilé je dodržiavať povinnosť vyhadzovať smerovku, keď schádzate z kruhového objazdu. Dávať signál ľavou smerovkou, že pokračujete po kruhovom objazde je zbytočné a proti predpisom.

Križovatka

Keďže doprava na celom svete sa zhusťuje, je dobré brať ohľad na túto skutočnosť. Na križovatkách nenechávajme zbytočne veľké medzery, aby sa cez zelenú dostalo čo naviac vozidiel cez križovatku. Dávajme pozor a venujme sa semaforu, aby sme zelenú „nezaspali“ a nezdržovali sme tým ostatných.

Veľa vodičov nesleduje zelenú šípku na opustenie križovatky pri odbočovaní doľava, ktorá je umiestnená na rohu križovatky. Rozsvieti sa keď pre jazdu rovno je už červená. Veľa vodičov ostane stáť v križovatke, pretože nesleduje túto šípku.

Ďalšia vec, ktorá poukazuje na nás či sme ohľaduplní. Ak máme zelenú, neznamená to že už môžeme vletieť do križovatky bez ohľadu na to čo sa deje v križovatke. Je nutné sledovať križovatku a či môžeme vôbec ňou prejsť. Ak už v križovatke stojí kolóna, nemalo by sa už do križovatky vstupovať. Akonáhle prepne semafor zelenú z iných strán, zablokujete vaším počínaním vozidlá z iných smerov. A to je myslím si dosť neohľaduplné a sebecké.

Autoškola

Často sami zabúdame aké boli naše ťažké začiatky v autoškole. Buďme teda voči budúcim vodičom, ktorí ešte zatiaľ jazdia v autoškolách tolerantní. Odpustime si gestá, nadávky, povzdychy a trúbenie. Neukazujme sa pred nimi akí sme už my zrelí vodiči, čo často niektorí prezentujú rôznymi „obiehajúcimi myškami“ a inými jazdnými kreáciami.

Ako sa hovorí, človek rýchlo zabúda. Tak tí, ktorých sa to týka tak sa trochu rozpomeňte a zamyslite.

Cudzinci

Tu platí podobné ako o autoškole. Vžite sa do kože cudzinca, ktorý prišiel na Slovensko aby spoznal našu krajinu a musí za jazdy čítať smerové tabule. Mali by sme im byť za to vďační a byť k nim zdvorilí, nápomocní a nie agresívne reagovať na ich menej suverénnu jazdu. Veď vašou reakciou neprezentujete len sám seba, ale zdvorilosť celého nášho národa. A o týchto pocitoch, skúsenostiach a zážitkoch určite porozprávajú doma, akí sú na Slovensku ľudia.

Hluk vozidla

Sú šoféri, ktorí sa potrebujú jednoducho zvýrazniť. Buď špeciálnou úpravou výfuku na zvýšenie efektu silného motoru (takzvaný „amatérsky TUNNING“), alebo motor prehlušujúcou hudbou v aute či dokonca piskotom gúm pri športovej akcelerácii vozidla. Berte pri tom ohľad na ľudí. Môžete tým zobudiť dieťa, vystrašiť či ohlušiť človeka. A napokon vy sami v aute nemôžete sluchovo vnímať okolie, čím ohrozujete ostatných účastníkov premávky. Čo možno pre vás znamená „cool“, môžu ostatní vnímať ako ………..

Havária

Pri havárii sa často správame veľmi neeticky a bez súcitu. Ľudia chcú vidieť čo sa stalo pri havárii a zvedavosť nám nedovolí obísť haváriu, kde už riadi dopravu polícia bez toho, aby sme nespomalili a nekochali sa nešťastím iných. Bohužiaľ je to tak. Všimnite si, že po havárii sa netvoria kolóny len kvôli prejazdnosti, ale hlavne kvôli ľudskej zvedavosti. Väčšina z nás pribrzdí, čo spomaľuje premávku a môže to dôjsť až k úplne stojacej zápche.

A tí nešťastníci, musia prijímať pohľady iných, ktoré dávajú najavo ako sa im to mohlo stať. To pochopíme až keď sa to stane nám.

 

Chodci a cyklisti

Osobitná skupina sú chodci a cyklisti. Často chodia popri ceste neosvetlení, po opačnej strane vozovky a aj podnapití. Áno, možno si poviete však si budem za nehodu sám zodpovedný, ale traumu vodiča z nehody už zmazať len tak nedokážete. Samozrejme aj vodiči sa často dopúšťajú priestupkov voči cyklistom a chodcom.

Chodcov by vodiči mali na prechode pre chodcov púšťať, ale tu by mali byť aj chodci aspoň trochu ohľaduplní k premávke a neprechádzať jednotlivo cez cestu, ale sa zoskupovať a až potom prechádzať. Tu platí, čím častejšie zbrzdenie premávky, tým menšia plynulosť premávky. Tým stúpa nervozita za volantom a taktiež viac sa znečisťuje ovzdušie mesta.